haal uit het leven wat erin zit

haal uit het leven wat erin zit
neem je eigen lot in handen

donderdag 14 april 2011

Marathon van Antwerpen - to chip or not to chip

hier ben ik, links, in de laatste 100 meter van Antwerpen met een pr van 3:27:27

Komende zondag ga ik voor de tweede keer meedoen aan de marathon van Antwerpen. Het goede gevoel overheerst en het debacle van Essen is uit het geheugen gewist. In 2009 liep ik met de loopgroep Bocholtz voor ht eerst in mijn leven onder de 3:30 uur. Sindsdien heb ik niet meer boven die tijd gelopen en is er nog een minuutje vanaf geknabbeld. Blijkbaar zit ik toch een beetje tegen mijn eigen grens aan. De ambitie voor komende zondag is dan ook niet om de theoretisch haalbare 3:16:00 te halen, althans op basis van de eindtijd op de halve 1:33:05 in Venlo 3 weken geleden. Om een goede tijd te lopen zijn meerdere factoren van belang: Is het niet te warm (waarschijnlijk wel); ben jezelf top op het moment supreme? (weet je pas als je bezig bent); was de voorbereiding goed (ook niet duidelijk, was anders dan anders in ieder geval) en kun je voldoende rust bewaren in het begin? Zo zijn er veel dingen die een rol spelen daarnaast is een marathon echt niet simpelweg 2x een halve. Het mentale aspect dat na kilometer 30 om de hoek komt kijken speelt een enorm grote rol en dat is iets wat me nu al bezig kan houden. Hoe kan ik zodanig lopen dat ik binnen 3:25:00 binnen kom en toch nog zo fris mogelijk ben na 30 km, want een marathon betekent eigenlijk dat je ervoor moet zorgen dat je de eerste 30 kilometer niet moe wordt want de energie heb je dan pas echt nodig. Zo doen we met z'n allen net alsof we ontspannen naar de marathon toelevenmaar ondertussen is Jos gespannen, heeft Hans slapeloze nachten om voor mental te finisihen, is Mental gespannen omdat hij misschien toch wat weinig getraind heeft. Sib die toch echt wil gaan voor 3:30:00 en Paul die zegt dat hij gaat doseren (kan hij dat dan is toch echt de vraag). Tensloote Matthieu, de beer van Welten, daarvoor blijft gelden dat hij geprikkeld is omdat we hem hebben aangegeven dat een tijd boven 3:30:00 van hem een knuffelbeer maakt en dat we er echt vanuit gaan dat hij zijn tanden laat zien en het uiterlijk van een grizzly moet vertonen. Enfin zondagmiddag weten we meer, hoe dan ook, zondagavond wordt gefeest met echt lekker Belsj bier.

Geen opmerkingen: