haal uit het leven wat erin zit

haal uit het leven wat erin zit
neem je eigen lot in handen

dinsdag 17 mei 2011

nu eens geen hardloopblog

Voor de afwisseling dan toch een keer géén hardloopblog maar een opiniestukje over een in mijn ogen wel zeer merkwaardige actie van de politie. Citaat uit een brief in mijn brievenbus:

De politie Limburg Zuid wil een goed contact onderhouden met de inwoners en de ondernemers van Zuid-Limburg. Daartoe wordt onder andere de Politiewijzer uitgegeven, een nalsagwerkje met relevante politie-informatie voor burgers."

De brief gaat verder met uitleg en dan komt de passage waar ik toch minimaal sterk mijn wenkbrauwen moest fronzen:

"De politiewijzer wordt betaald uit de opbrengst van de advertenties die er in worden afgedrukt. Zonder vorm van financiering zou de publicatie voor de politie niet mogelijk zijn. Daarvoor ontbreken nou eenmaal de financiële middelen." Einde citaten.

Nog los van het feit dat de politie in het vervolg van de brief nadrukkelijk aangeeft dat men enkel op basis van vrijwilligheid adverteert (waarom zou men dat toch benadrukken) is er hier natuurlijk iets veel ernstigers aan de hand. De politie vindt contact met burgers en ondernemers belangrijk maar de overheid vindt dat blijkbaar niet en dus zijn er géén financiële middelen om dit contact te onderhouden. Ik vraag me dan toch serieus af of ik nu tegenwoordig in een bananenrepubliek leef. Nu wordt mij gevraagd om als individu de overheid te gaan sponsoren voor iets wat ze belangrijk vindt maar waar ze géén geld voor wenst uit te geven. Is de vraag dan niet gerechtvaardigd waarom ik wel iets zou moeten financieren wat de overheid met mijn belastingcenten niet wil betalen. Terugkijkend naar de eerste zin uit de brief dat de politie het belangrijk vindt om goed contact te onderhouden, is het dan toch wel erg vreemd als de andere partij waarmee de politie zelf het contact wil onderhouden vervolgens de financiering voor haar rekening moet nemen. Er is immers geen sprake van een wederzijdse wens, althans die is schijnbaar niet relevant want deze wordt niet benoemd.

Nederland op z'n smalst denk ik dan maar.

1 opmerking:

Kitty zei

Hmm ik heb je blog even op me in laten werken. Op zich vind ik het niet verkeerd dat dingen die niet tot de "kerntaak" behoren maar toch belangrijk zijn, op een alternatieve manier gefinancierd worden. Het blijft natuurlijk (zeker in het geval van wetshandhaving) moeilijk omdat belangenverstrengeling op de loer ligt en chantage/omkoping in de hand werken. De overheid moet natuurlijk zuinig omgaan met de belastingcentjes van de burger, maar zoveel mensen, zoveel smaken. De keuzes die de overheid maakt zijn mij absoluut niet duidelijk. Toch maar weer wachten op de volgende verkiezingen.... ;-))